Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Innbyggerforslag

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Versjon: 2

Godkjent dato: 12.02.2018

Godkjent av: Henny Lillelid Bjerga

Formål med rutinen: Sikre at innbyggerforslag (tidligere kalt innbyggerinitiativ) blir korrekt journalført, arkivert og fulgt opp

  

Steg

Beskrivelse

Ansvarlig

Mottak av varsel om innbyggerforslag

  • Når en ny sak opprettes på Minsak.no, mottar kommunen et e-postvarsel om dette via postmottak@sandnes.kommune.no.
  • Det opprettes ny sak i Public 360 for hvert innbyggerforslag, med ordføreren som ansvarlig.
  • E-postvarselet journalføres som første dokument i saken.

Dokumentsenteret

Videreformidling av innbyggerforslag

  • Ordfører fordeler til rådmannen/direktør

Ordfører

Videreformidling av innbyggerforslag

  • Rådmann/direktør viderefordeler til aktuelt tjenesteområde

Rådmann, Direktør

Ta varsel til orientering

  • Saksbehandler ved aktuelt tjenesteområde får dette første varselet via Public 360 som ren informasjon, og trenger i utgangspunktet ikke foreta seg noe annet enn å ta varselet til orientering.

Saksbehandler

Mottak av innbyggerforslag

  • Når saken har fått 300 eller flere underskrifter, må initiativtaker sende inn forslaget til kommunen. Dette gjøres fra minsak.no, og kommunen får denne gangen en litt fyldigere e-post med selve saken og alle underskriftene. Denne e-posten journalføres i samme sak som e-postvarselet
  • Dersom minsak.no ikke benyttes, opprettes det sak når innbyggerforslaget mottas, som beskrevet under steget «Mottak av varsel om innbyggerforslag». Selve innbyggerforslaget registreres da som første dokument i saken

Dokumentsenteret

Kontroll av vilkår for innbyggerforslag

  • Aktuelt tjenesteområde har ansvar for å kontrollere at innbyggerforslaget oppfyller vilkårene for å ha krav på behandling i bystyret.
    • Hvis forslaget ikke oppfylles vilkårene, skal forslagsstiller kontaktes og gis anledning til å rette opp forslaget, i samsvar med vilkårene i kommuneloven § 39 a.
    • Hvis forslaget fremdeles ikke oppfyller vilkårene, kan forslaget avvises. Bystyret skal gis melding om innbyggerforslaget som avvist.

Aktuelt tjenesteområde

Utarbeide sak til kommunestyret

  • Når vilkårene for dette er til stede, har aktuelt tjenesteområde ansvar for å utarbeide sak til bystyret med forslag til vedtak i forhold til innbyggerforslaget. Aktuelt tjenesteområde kan velge å fremme et innbyggerforslag til behandling selv om vilkårene for slik behandling ikke er oppfylt.
  • Kommunestyresak utformes for fremleggelse senest 6 måneder etter mottak av innbyggerforslaget

Aktuelt tjenesteområde

Oversikt over sakene om innbyggerforslag

  • Politisk sekretariat lager oversikt over sakene som registreres på ordfører og følger opp underveis slik at blant annet tidsfrist holdes. Politisk sekretariat har også ansvar for å oppdatere disse rutinene.

Politisk sekretariat