Steg
|
Beskrivelse
|
Ansvarlig
|
Mottak av varsel om innbyggerforslag
|
- Når en ny sak opprettes på Minsak.no, mottar kommunen et e-postvarsel om dette via postmottak@sandnes.kommune.no.
- Det opprettes ny sak i Public 360 for hvert innbyggerforslag, med ordføreren som ansvarlig.
- E-postvarselet journalføres som første dokument i saken.
|
Dokumentsenteret
|
Videreformidling av innbyggerforslag
|
- Ordfører fordeler til rådmannen/direktør
|
Ordfører
|
Videreformidling av innbyggerforslag
|
- Rådmann/direktør viderefordeler til aktuelt tjenesteområde
|
Rådmann, Direktør
|
Ta varsel til orientering
|
- Saksbehandler ved aktuelt tjenesteområde får dette første varselet via Public 360 som ren informasjon, og trenger i utgangspunktet ikke foreta seg noe annet enn å ta varselet til orientering.
|
Saksbehandler
|
Mottak av innbyggerforslag
|
- Når saken har fått 300 eller flere underskrifter, må initiativtaker sende inn forslaget til kommunen. Dette gjøres fra minsak.no, og kommunen får denne gangen en litt fyldigere e-post med selve saken og alle underskriftene. Denne e-posten journalføres i samme sak som e-postvarselet
- Dersom minsak.no ikke benyttes, opprettes det sak når innbyggerforslaget mottas, som beskrevet under steget «Mottak av varsel om innbyggerforslag». Selve innbyggerforslaget registreres da som første dokument i saken
|
Dokumentsenteret
|
Kontroll av vilkår for innbyggerforslag
|
- Aktuelt tjenesteområde har ansvar for å kontrollere at innbyggerforslaget oppfyller vilkårene for å ha krav på behandling i bystyret.
- Hvis forslaget ikke oppfylles vilkårene, skal forslagsstiller kontaktes og gis anledning til å rette opp forslaget, i samsvar med vilkårene i kommuneloven § 39 a.
- Hvis forslaget fremdeles ikke oppfyller vilkårene, kan forslaget avvises. Bystyret skal gis melding om innbyggerforslaget som avvist.
|
Aktuelt tjenesteområde
|
Utarbeide sak til kommunestyret
|
- Når vilkårene for dette er til stede, har aktuelt tjenesteområde ansvar for å utarbeide sak til bystyret med forslag til vedtak i forhold til innbyggerforslaget. Aktuelt tjenesteområde kan velge å fremme et innbyggerforslag til behandling selv om vilkårene for slik behandling ikke er oppfylt.
- Kommunestyresak utformes for fremleggelse senest 6 måneder etter mottak av innbyggerforslaget
|
Aktuelt tjenesteområde
|
Oversikt over sakene om innbyggerforslag
|
- Politisk sekretariat lager oversikt over sakene som registreres på ordfører og følger opp underveis slik at blant annet tidsfrist holdes. Politisk sekretariat har også ansvar for å oppdatere disse rutinene.
|
Politisk sekretariat
|