Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

eForvaltningsforskriften

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Med hjemmel i forvaltningslovens § 15 og eSignaturlovens § 5 er det gitt en Forskrift om elektronisk kommunikasjon med og i forvaltningen. Formålet med eforvaltningsforskriften er å legge til rette for sikker og effektiv bruk av elektronisk kommunikasjon med og i forvaltningen. Forskriften skal legge til rette for at enhver på en enkel måte kan utøve sine rettigheter og oppfylle sine plikter i forhold til det offentlige, og gjelder for elektronisk kommunikasjon med forvaltningen og for elektronisk saksbehandling og kommunikasjon i forvaltningen (§ 1).

Forvaltningslovens alminnelige krav til saksbehandling gjelder også ved elektroniske henvendelser. Enhver som henvender seg til kommunen kan benytte elektronisk kommunikasjon, og det skal legges til rette for brukervennlig og tilgjengelighet for alle (§ 3). De som henvender seg er ikke forpliktet til å gjøre det ved bruk av sikkerhetstjenester eller -produkter dersom det ikke er definert som nødvendig.

Kommunen kan be om avsenders identitet eller fullmakter og kan gjøre tilgjelig sikkerhetstjenester og -produkter særlig hvis der er risiko for uberettiget innsyn i opplysninger.

Kommunen skal gjennomføre tiltak for sikker elektronisk kommunikasjon og har anledning til å utvide sin egen bruk av slik kommunikasjon. Som en del av dette skal det defineres sikkerhetsmål og en sikkerhetsstrategi for slik kommunikasjon.

Det finnes også bestemmelser om krav til organets utstyr og opplæring av ansatte, og om plassering av koordineringsansvar i forbindelse med å utarbeide sikkerhetstjenester og produkt som anbefales bruke ved elektronisk kommunikasjon.

Hele forskriften finner du hos Lovdata.