Formål
Formålet er å sikre at elevdokumentasjon registreres og oppbevares i henhold til gjeldende regelverk. Denne prosedyren beskriver rutiner for Gran og Lunner voksenopplæring i forhold til opprettelse, registrering, arkivering og avlevering av elevmapper, innenfor rammen av gjeldende forskrifter, lover og retningslinjer.
Grunnlag
- Lov om arkiv
- Forskrift om offentlig arkiv
- Riksarkivarens forskrift
- Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova)
- Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentlig virksomhet (offentleglova)
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
Systemløsning
Visma Velferd Voksenopplæringen er et fagsystem for Voksenopplæringen. Det ble fullelektronisk i mai 2020 med kobling/integrasjon mot Noark5 godkjent arkivkjerne Visma Samhandling Arkiv (VSA).
Løsningen administrerer undervisning av asylsøkere, flytning og arbeidsinnvandrere, betalingselever, grunnskole for vokse og de med behov for annen spesialundervisning.
Løsningen er integrert både NIR og Visma flyktning. Elever kan innhentes direkte fra NIR-registeret, eller fra Visma flykning.
Gran og Lunner voksenopplæring har elever som er bosatt i Lunner, Gran kommune og Jevnaker kommuner. Lunner kommune ansvar for å ivareta arkivering av elevmapper for alle elever ved Gran og Lunner voksenopplæring. Lunner kommune er vertskommune, se egen avtale under interkommunale samarbeid
Personregistre
Elevmappene utgjør et personregister og skal følge reglene i personopplysningsloven. Opplysningene i elevmappene er tilgjengelig for administrasjonen på den enkelte skole i den utstrekning som trengs for en hensiktsmessig arbeids- og arkivordning (jf. forvaltningslovens § 13 b, pkt. 3.) Behandlingsansvarlig for elevmappene etter personopplysningslovens § 2 er den som Lunner kommune til enhver tid har utpekt.
Overgang til Visma Samhandling arkiv:
Gran og Lunner Voksenopplæring innførte skarpt periodeskille på alle papirbaserte deltakermappene fra og med mai 2020. Alle de papirbaserte deltakermappene ble avsluttet/lukke 02.05.2020. De aktive deltakermappene ble det lagt inn henvisninsark at mappen er videreført i Visma Velferd Voksenopplæringen.
Opprettelse av elektroniske deltakermappe i Visma Samhandling arkiv.
Alle elever ved Gran og Lunner voksenopplæring registreres i Visma voksenopplæring før oppstart ved skolen. Elever får automatisk elektronisk elevmappe når første dokument opprettes og ferdigstilles i fagsystemet. Ferdigstilling av dokument betyr at dokumentet arkiveres i VSA.
Tittel: Fornavn Mellomnavn Etternavn
Beskrivelse: DUF-nr.
Klasse: Fødsels- og personnummer (11 siffer)
Saksansvarlig: Rektor
Arkivdel: Voksenopplæring
Deltakermappe i Visma Velferd
Voksenopplæringen har egen skolemappe i Visma voksenopplæring. Dokumentene skannes inn og arkiveres i VSA. Det skal overføres dokumenter for hver avsluttet modul i FVO/grunnskole for voksne. Moduler avsluttes i januar og juni.
Signerte lister for gjennomført prøve i samfunnskunnskap og norsk skannes inn og arkiveres etter gjennomførte prøver 4 ganger per år (mars, mai, september, desember). Følgende dokumenter skal arkiveres:
Karakterprotokoller for Modul 3 og 4
- Protokoller for deltatt/ikke deltatt i Grunnmodulen
- Protokoller for godkjent/ikke godkjent i Modul 1 og 2
- Signerte oppmøtelister for gjennomført prøve
Skanning av dokumenter i elevmappe
Voksenopplæringen har ansvar for å skanne inn dokumenter i papir til elevmappen. Administrasjonen ved VO skanner inn dokumenter. Alle som skanner dokumenter til fagsystemet og VSA, har ansvar for å ta kvalitetskontroll på de dokumentene de skannes inn.
- Individuell plan og individuell opplæringsplan for elever som ikke deltar i introduksjonsprogrammet
- Elevens individuelle plan (IP) eller opplæringsplan (IOP) skrives i Visma voksenopplæring. Skolen har ansvar for å skanne inn og journalføre disse dokumentene i elevmappen.
Elever i introduksjonsprogrammet:
Flyktningtjenesten har ansvar for å skanne inn individuell plan og permisjoner for elever som er i introduksjonsprogrammet
Flytting til annen kommune
Elevmappen følger ikke automatisk eleven ved flytting til annen skole, men ettersender kopi av elevmappen ved etterspørsel. Godkjennelse fra eleven arkiveres i elevmappen.
Overgang til videregående skole
Alle elever søker elektronisk på videregående skole ved å logge seg inn på søknadsportalen til fylket. Elever som søker på særskilt grunnlag får bistand av rådgiver. Hvis nødvendig sender rådgiver med kopi av dokumenter fra elevmappen.
Periodisering av elevmappene
Frem til 2020 var dette ett papirarkiv som ble ordnet etter alfabet i hengmapper i arkivskap. I 2020 ble Visma flyt Voksenopplæringen fullelektronisk ved overgang til Visma Samhandling Arkiv:
- Gran og Lunner voksenopplæring innførte skarpt periodeskille på alle papirbaserte elevmapper fra og med den 30.4.2020. Alle de papirbaserte elevmappene ble avsluttet/lukket den 29.4.2020. Disse ble pakket ned i arkivbokser med tilhørende liste og levert til IKA Opplandene v/fylkesarkivet november 2022.
Periodisering og avlevering eller deponering av fagsystem og objektarkiv inngår ikke i periodisering hvert 4 år.
Unntak er:
- Om det gjøres store omorganiseringer
- Om det blir tatt i bruk nytt klassifikasjonssystem (arkivnøkkel)
- Går over til elektronisk system
- Eller ved overgang til annet elektronisk system eller leverandør
Oppbevaring av karakterer og protokoller
Karakterer og protokoller ble oppbevart papirbasert til og med den 29.4.2020. Fra og med den 30.4.2020 ble det opprettet fullelektronisk arkiv.
Etter bevaringsbestemmelsene i forskrift om utfyllende tekniske og arkivfaglige bestemmelser om behandling av offentlige arkiver § 7-28 (3) skal følgende bevares:
- Underveisvurdering, inkl. halvårsvurdering med karakter
- Sluttvurderinger, inkl. standpunktkarakter og eksamenskarakter
- Ved fritak for vurdering med karakter skal det bevares for ettertida annen dokumentasjon av opplæringen som er relevant for saken.
- Fraværslister
Dette ble pakket ned i bokser og laget lister og levert til IKA fylkesarkiv, Lillehammer
Beskrivelse for arkivlegging og behandling av post
Beskrivelse for arkivlegging og behandling av post
- Dagens fysiske post kommer til rådhuset og noe direkte til Voksenopplæringen
- Arkivtjenesten og skolene åpner og stempler brevene med mottatt dato
- Journalføring og skanning av inngående dokumenter utføres hos enheten
- Skannet dokument blir lagt til oppbevaring i egnet låst arkivskap i 1 år. Etter det makuleres dokumentene. jf. riksarkivarens forskrift § 3-4 c
- Elektronisk post (SvarInn) og post@lunner.kommune.no blir håndtert hos arkivtjenesten. All elektronisk post skrevet ut og lagt i lukket konvolutt til Voksenopplæringens sin posthylle for skanning der.
- Oversikt over all skannet og elektronisk post inn/ut finnes i elektronisk postliste.
- E-poster som kommer direkte til saksbehandler skal de selv arkivere inn i elevmappen.
- Post for frankering sendes arkivtjenesten og belastes enheten
- Dokumentene konverteres automatisk til arkivformat PDF/A-1, versjon 1 a) jf. riksarkivarens forskrift § 3-4 a
- Konvertering til riktig arkivformat skjer jevnlig flere ganger daglig jf. riksarkivarens forskrift § 3-4 c
- Skanner er plassert på kontoret til merkantil konsulent
Ansvar, kontroll og rettigheter
Det formelle ansvaret for at arkivordningen er tilfredsstillende, dvs. informasjonsflyt, tilgjengelighet, sikkerhet og gjenfinning er delegert til arkivleder jmf. Reglement for delegering av myndighet.
I Lunner kommune er arkivtjenesten plassert i Informasjonsforvaltningen.
Arkivleder har ansvaret for alle arkivene i Lunner kommune jfm forskrift om offentlig arkiv §1
Systemansvarlig for administrator for sak- og arkivløsningen er organisert under arkivtjenesten.
Systemansvarlig for administrator for Visma flyt skole er organisert under rektor
Systemansvarlig for Visma samhandling arkiv (VSA) er organisert under arkivtjenesten
Saksbehandler på skolene er ansvarlig for forsvarlig saksbehandling i henhold til gjeldene lovverk og prosedyrer.
Definering av ansvar og kontroll
jf. riksarkivarens forskrift § 3-2.2 d, e og f og 3-6.2
Systemansvarlig for Visma flyt Voksenopplæring:
Rektor:
- har ansvar for tildeling og ajourholde brukerrettigheter i fagsystemet
- Daglig oppfølging av fagsystemet
- Utføre kvalitetskontroll ukentlig
- Feil i overføringer mellom systemene VO og VSA
- Avdelingens reserverte/ikke ferdigstilte dokumenter
Merkantile:
- Journalføre og skanne inn inngående post, e-post og organinterne dokumenter
- Skanne inn dokumenter og sjekke at dette er utført korrekt, komplett og lesbart
- Opprette og skrive dokumenter
- Avskrivning og ferdigstillelse av dokumenter
- Reserverte/ikke ferdigstilte dokument
- At adresseregisteret er oppdatert
Lærer/rektor:
- Journalføre og skanne inn inngående post, e-post og organinterne dokumenter
- Skanne inn dokumenter og sjekke at dette er utført korrekt, komplett og lesbart
- Opprette og skrive dokumenter
- Avskrivning og ferdigstillelse av dokumenter
- Reserverte/ikke ferdigstilte dokument
Systemansvarlig for Visma samhandling arkiv:
Arkivleder:
- Arkivleder har ansvar for tildeling og ajourholde brukerrettigheter i VSA
- Ukentlig kontroll for arkivlogg - feilede arkiveringer til VSA
- Rapportere til systemansvarlig (rektor) for å løse feil arkivering
Rektor sjekker også ukentlig og har lesetilgang i VSA, og har ansvar for at feilrapporter i VSA følges opp. Feil i VSA meldes til teknisk support i Visma.
Tilganger
Det er kun ansatte med tjenstlige behov som gis tilgang til elevmappene. Lærere gis tilgang etter behov. Rektor har lesetilgang i arkivkjernen.
Innsyn
Krav om innsyn i elevmapper behandles etter reglene om partsinnsyn i forvaltningslovens § 18-20, samt etter innsynsbestemmelsene i personopplysningslovens § 18.
Dokumenter som er utarbeidet for interne saksforberedelser kan unntas fra innsyn.
Kvalitetsmål
Lunner kommune har et system som sikrer at forvaltningsmessig dokumentasjon blir ivaretatt og behandlet på forskriftsmessig vis.
Evaluering
Årlig evaluering av rutiner for post og arkivlegging i fagsystemet Visma Velferd Voksenopplæringen for Gran og Lunner
Dokumentbasert tilsyn:
Se dokumentbasert tilsyn med arkivholdet i Lunner kommune under rutiner egen fane "post og arkivlegging i fagsystemet Visma voksenopplæringen"
Revidert
31.03.2023
Arkiveringsplikt/journalføringsplikt i elevmapper jmf offentlig arkiv §12 og forskrift om utfyllende tekniske og arkivfaglige bestemmelser om behandling av offentlige arkiver § 7-28 (3)
Innhold i en elevmappe
Det er to krav til dokumenter som skal journalføres;
- De skal være gjenstand for saksbehandling
- De må ha verdi som dokumentasjon
For nærmere informasjon om hva som skal arkiveres vises det til vedlagte liste og bevarings- og kassasjonsplan for Lunner kommune.
Vedlegg – Hva skal arkiveres?
Listen er ikke uttømmende
Område
|
Dokument
|
Skolestart
|
Søknad om grunnskole
|
|
Innvilgelse/avslag på søknad om grunnskole for voksne (jf. opplæringsloven og/eller introduksjonsloven)
|
|
Søknad/krav om opplæring i norsk og samfunnskunnskap
|
|
Innvilgelse /avslag på søknad om opplæring i norsk og samfunnskunnskap
|
|
Vedtak om behovsprøvd opplæring
|
|
Søknad om utsatt skolestart
|
|
Innvilgelse/avslag på søknad om utsatt skolestart
|
|
Avtale om opplæring for betalingselever
|
|
Søknad om realkompetansevurdering
|
|
Innvilgelse/avslag på søknad om realkompetansevurdering
|
|
Informasjonsbrev om rett og/eller plikt om opplæring til nye bosatte i Gran, Lunner og Jevnaker kommune
|
|
Kartlegging og testing av elever
|
|
Dokumentasjon på utdanning fra hjemland
|
|
|
Fritak
|
Søknad om fritak fra 550 timer obligatorisk norskopplæring
|
|
Innvilgelse/avslag av søknad om fritak 550 timer obligatorisk norskopplæring
|
|
Søknad om fritak fra 50 timer obligatorisk opplæring i samfunnskunnskap
|
|
Avslag/innvilgelse av søknad om fritak fra 50 timer obligatorisk opplæring i samfunnskunnskap
|
|
Søknad om fritak fra obligatoriske prøver
|
|
Avslag/innvilgelse på søknad om fritak fra obligatoriske prøver
|
|
|
Permisjoner/fravær
|
Søknad om permisjon – utover 5 dager – for elever utenfor introduksjonsprogrammet
|
|
Innvilgelse/avslag på søknad om permisjon – utover 5 dager – for elever utenfor introduksjonsprogrammet
|
|
Søknad om religiøse høytidsdager - inntil 2 dager per kalenderår - for elever utenfor introduksjonsprogrammet.
|
|
Melding om høyt fravær
|
|
Registrert fravær i fagsystemet blir arkivert per elev for hvert semester (automatisk fra fagsystemet)
|
|
|
Skolebytte/Flytting
|
Samtykke til overføring av opplysninger til annen skole
|
|
Notat fra muntlige henvendelser – vurderes i hvert enkelt tilfelle
|
|
|
Særskilt opplæring
|
Vedtak om tildeling av timer til særskilt opplæring (ekstratilskudd)
|
Skade
|
Skademeldinger, legeerklæringer
|
Vurderinger
|
Evalueringer (elevsamtaler) – dokumentasjon på gjennomførte samtaler (IP)
|
|
Notater fra lærere etter samtaler med elever
|
|
Vitnemål grunnskolen
|
|
Kompetansebevis - modul-bevis, realkompetansevurdering
|
|
Prøvebevis fra nasjonale prøver i norsk og samfunnskunnskap/statsborgerprøven? Sjekke med KompNorge.
|
|
Terminkarakterer
|
|
Varsel om manglende grunnlag for å sette karakter på modul 3 og 4
|
|
Varsel om fare for nedsatt karakter i fag i 2. termin modul 4
|
|
Klage på standpunktkarakter
|
|
Uttalelse fra lærer vedr. klage på standpunktkarakter
|
|
Klage på eksamenskarakter
|
|
|
Bekreftelser
|
Deltakerbevis - bekreftelse på gjennomført obligatorisk opplæring i norsk og samfunnskunnskap
|
|
Bekreftelse på rett til grunnskole jf. opplæringslovens § 4A-1
|
|
Bekreftelser tilbud/deltakelse i undervisning m.m. til NAV og andre
|
|
|
Disiplinærsaker
|
Vedtak om utvisning/bortvisning
|
|
Notat fra muntlige henvendelser – vurderes i hvert enkelt tilfelle
|
|
|
Vold/overgrep
|
Anmeldelse – vold/overgrep
|
|
Bekymringsmelding til barnevern, politi
|
|
|
Arbeidsmiljøloven § 1.3
|
Klager på «Trygt og sikkert arbeidsmiljø, fysisk og psykisk»
|
|
Behandling av klager og henvendelser om brudd på AML § 1.3
|
|
Annen relevant dokumentasjon
|
|
|
Protokoller
|
Halvårsvurderinger
|
|
Sluttvurderinger
|
|
Eksamenskarakter modul 4 (10. trinn)
|
|
Karakterprotokoll
|
|
|
Spes.ped.
|
Sakkyndig vurdering
|
|
Samtykke - observasjon
|
|
Samtykke - henvisning
|
|
Samtykke - overføring av opplysninger
|
|
Vedtak om spesialundervisning (inkl.årstimer)
|
|
Pedagogisk rapport
|
|
Individuell opplæringsplan – IOP
|
|
Årsrapport
|
|
Klage på vedtak og klagebehandlingen
|
|
Søknad om bistand fra statsped., eller andre.
|
|
Kompetansebevis/vitnemål
|
|
Tilpasset opplæringsplan – TPO
|
|
Uttalelser/rapporter/epikriser fra 2. linjetjeneste(DPS, helsevesen, etc.)
|
|
|
Referater
|
Ansvarsgruppemøter
|
|
Ressursteam
|
|
Samarbeidsmøter
|
|
Andre aktuelle møter
|
|
Notater fra lærere eller andre om bekymring, episoder med elever
|
|
|
Laster...