To-ledernivå
Skånland kommunestyre startet arbeidet med omstillingsprosessen i Skånland kommune i sak 63/00 i møte den 29.juni 2000 arkivsaksnummer 00/935. Det ble opprettet arbeidsgrupper som skulle evaluere både politisk og administrativ organisering, flere organisasjonsmodeller, herunder også såkalt flat struktur. Målet var iverksetting fra 01.01.2001. Arbeidet tok lengre tid og var mer omfattende enn man hadde forutsett.
I sak 64/02 i møte den 12.09.02 fattet kommunestyret vedtak om fremtidig organisasjon med virkning fra 01.01.2003. Det ble vedtatt at kommunen skal ha to-ledernivå med rådmannen og kommunalråd som øverste ledernivå og 18 driftsenheter som andre ledernivå ledet av en driftsleder.
Se vedlegg: Kommunestyrevedtak og organisasjonsplan
I kommunestyrets møte den 12.12.2002 sak 95 ble navnene på de nye driftsenhetene vedtatt. Fellesbetegnelsen på støttefunksjonen under rådmannen skal være Administrasjonsavdeling, og navn på underliggende enheter er Servicekontor, Lønn og Personalkontor, Økonomikontor og Saks- og Plankontor.
18 DRIFTSENHETER
- Boltås skole
- Skånland sentralskole
- Sandstrand skole
- Grov barne- og ungdomsskole
- Evenskjer barnehage
- Sandstrand barnehage
- Ressan barnehage
- Kultur
- Evenskjer bo- og rehabiliteringssenter
- Sandstrand bo- og servicesenter
- Grovfjord bo- og servicesenter
- Møllerstua/Revegårdsveien
- Hjemmetjenesten nord
- Hjemmetjenesten sør
- Sosial og barnevern
- Legetjenesten
- Forebyggende helse
- Brann- og vedlikeholdstjenester
Ny organisasjonsplan finnes i EDB Sak og Arkiv historisk database 00/935-159.
Etter det har kommunestyret flere ganger vedtatt reduksjon i antall driftsenheter til nåværende 13 i 2016, samt andre endringer både i Administrasjonsavdelingen og også på det øverste ledernivået, men selve organisasjonsstrukturen med to-ledernivå er fortsatt den samme.
.
- Kommunestyret vedtok i sak 89/03 i møte den 20.11.03 arkivsaksnummer 03/817 at driftsenhetene som ble vedtatt i sak 64/02 beholdes, unntatt Kultur. Kultur ble etter det lagt inn under Administrasjonsavdelingen.
- Det ble vedtatt i samme møte at navnet på driftsenheten Brann- og vedlikeholdstjenesten endres til Vedlikeholdstjenesten.
- Det ble også vedtatt i dette møtet at PRO-kontoret (Pleie,- Rehabilitering og Omsorgskontoret) trekkes inn i tråd med vedtak i sak 06/03 og 51/03.
- I kommunestyrets møte den 11.03.2004 sak 20 ble Administrasjonsavdelingen knyttet direkte opp mot rådmannsnivået. Administrasjonsavdelingen ble delt opp i følgende kontorer: Lønn og Personal, Service, Økonomi og Fagkontor. Sak og Plan ble delt opp i Fagkontor og Teknisk, Brann og Vedlikehold (TBV) ble opprettet som egen driftsenhet.
- På dette tidspunktet bestod det øverste ledernivået av rådmannen og en kommunalråd. Kommunestyret vedtok i sak 28/05 i møte den 28.04.05 arkivsaksnummer 05/134 å endre stillingsbetegnelsen fra kommunalråd til kommunalsjef.
- Kommunestyret vedtok i sak 72/06 i møte den 14.12.06 arkivsaksnummer 03/817 at dagens vedlikeholdsseksjon etableres som egen driftsenhet fra 01.01.2007.
- Det står i det samme vedtaket at resterende fagfunksjoner innenfor TBV (Teknisk, Brann og Vedlikehold) sammen med nåværende "teknisk og miljøkompetanse" i dagens fagkontor (organisert i Administrasjonsavdelingen direkte underlagt rådmannen) samles i ny driftsenhet.
- I kommunestyrets møte den 15.03.2007 sak 9 overtok Skånland kommune driften av Frivillighetssentralen.
- Fra 01.10.08 bestemte kommunestyret i sak 32/08 i møte den 07.10.08 arkivsaksnummer 08/1046 at driftslederstillingen ved Skånland sykehjem (tidligere Evenskjer bo- og rehabiliteringssenter) skulle bli 100 % administrativ leder.
- Fra 01.01.2009 ble det iverksatt en omfattende organisasjonsendring innenfor statlig nivå hvor trygdekontorene og arbeidskontorene ble slått sammen med kommunale sosialkontor. Driftsenhet Sosial og barnevern ble lagt ned. Det ble opprettet lokale NAV kontor hvor en fylkesdirektør har overordnet ansvar for den statlige delen og rådmannen har overordnet ansvar for den kommunale delen. Lokalt ledes NAV-kontoret av en driftsleder. Barnevern ble skilt ut og fra samme tidspunkt ble det inngått interkommunalt samarbeid for å løse oppgaven og Evenes ble vertskommune for denne tjenesten.
- Driftsenhetene Sandstrand bo- og servicesenter, Hjemmetjenesten nord og Grovfjord bo- og servicesenter ble sammenslått til Omsorg Nord fra 01.01.2010.
- Driftsenhetene Møllerstua/Revegårdsveien og Hjemmetjenesten sør ble sammenslått til Omsorg Sør fra 01.01.2010.
- Med henvisning til kommunestyresak 72/06 (se ovenfor) om deling av TBV i to driftsenheter, vedtok kommunestyret i sak 3/10 den 18.02.10 arkivsaksnummer 10/87 at navnet på de to nye driftsenhetene skal være Driftsenhet for tekniske tjenester og Driftsenhet for vedlikehold.
- I kommunestyrets møte sak 74/11 i møte den 15.12.11 ble det vedtatt å slå sammen enhetene Driftsenhet for tekniske tjenester og Driftsenhet vedlikehold til en enhet, Driftsenhet for tekniske tjenester.
- I kommunestyremøte 29.02.12 sak 20/12 arkivsaksnummer 10/876 ble det vedtatt å opprette kommunal 100 % stilling som IKT-rådgiver. Stillingen er organisatorisk plassert i Administrasjonsavdelingen.
- Kommunestyret vedtok den 29.02.2012 i sak 19/12 arkivsaksnummer 12/33 å legge ned Boltås skole og at elevene får sitt barneskoletilbud ved Skånland skole fra 01.08.2012.
- Tidligere hadde kommunalsjefen skolefaglig kompetanse og ivaretok dette ansvaret i administrasjonen. Etter at stillingen ble ledig, ble deler av kommunalsjefstillingen inndratt og også 10 % barnehagefaglig rådgiver ble inndratt og kommunestyret opprettet en 100 % stilling som rådgiver fra 01.10.2013 som skal ivareta skolefaglig kompetanse i administrasjonen i hht. opplæringsloven § 13-1, 4.ledd, barnehagefaglige arbeidsoppgaver og HMS/Internkontroll. Kommunestyresak 13/13 møte den 21.05.13 arkivsaksnummer 13/561.
- I kommunestyresak 15/14 i møte den 09.04.14 arkivsaksnummer 13/561 ble kommunalsjefstillingen satt i vakanse. Fra da av trådte økonomisjefen inn som rådmannens faste stedfortreder.
Andre organisasjonsendringer
Renholdsteam
Kommunestyret vedtok i forbindelse med behandling av driftsbudsjett for år 2000 at det skulle etableres reinholdsteam i kommunen. På det tidspunktet var hver renholder underlagt driftslederen som har ansvaret for det bygget de arbeider på.
Skånland kommunestyre vedtok følgende den 24.04.08 i sak 14 pkt. 4:
Rådmannen utreder eventuelle besparelser ved omorganisering/samkjøring av renholdstjenestene.
I kommunestyresak 23/09 i møte den 25.06.09 arkivsaksnummer 08/976 ble det fattet vedtak om det skal være to renholdsteam, ett i sør-kommunen og ett i nord-kommunen, daglig administrert av en koordinator hver og under ledelse av henholdsvis rektor Skånland skole og rektor Grov skole.
Ordningen ble evaluert i 2011, se arkivsaksnummer 11/396-12 og 16, kommunestyresak 75/11 i møte 15.12.11, hvor evalueringen ble tatt til orientering.
På samme møte, i annen sak, 74/11 arkivsaksnummer 10/841, vedtok kommunestyret å plassere renholdstjenesten organisatorisk i den nye driftsenhet for tekniske tjenester.
Laster...