§ 3-2. Ansvar, rutiner og rettigheter i arkivsystem - Riksarkivarens forskrift: § 3-2. Ansvar, rutiner og rettigheter i arkivsystem Fagsystemet Visma Profil I Malvik kommune er det systemansvarlig som er systemeier og har sammen med IT-leder det overordnede ansvaret for at drift og vedlikehold av systemet blir ivaretatt. 2a) Brukerrettigheter Systemansvarlig har hovedansvaret for tildeling og ajourhold av brukerrettigheter til registrerings- og arkiveringsfunksjoner. Ajourhold av brukerrettigheter: Systemansvarlig har ansvar for at brukerrettighetene blir ajourholdt kontinuerlig. Systemansvarlig får beskjed ved:
- tildeling av brukerrettigheter til nye personer i fagsystemet
- personer som ikke lenger skal ha brukerrettigheter i fagsystemet
- endring av en persons brukerrettigheter i fagsystemet
det kan skje
- ved nyansettelse
- ved endring i stilling som medfører endrede rettigheter i fagsystemet
- når ansatte slutter
Meldingen skal inneholde:
- Den ansattes fulle navn og stillingstittel
- Nøyaktig dato for endring av brukerrettigheter/ oppretting av ny bruker/ stopp av brukerrettigheter
- Spesifisering av hvilke tilganger og rettigheter den ansatte skal ha/ eventuelt stopp av tilganger
- Spesifisering av den enkeltes roller, eventuelt klarering for tilgangskoder
Melding skal oversendes systemansvarlig når bruker skal legges inn for første gang, eller ved endring/avslutning av arbeidsforhold. Meldingen skal være skriftlig, slik at leder ansvarliggjøres både for brukerrettighetene til sine underordnede og for tidspunkt for tildeling/endring eller stopp av brukerrettigheter. Ajourhold av brukerrettigheter i systemet er grunnleggende for sikkerheten i systemet, f.eks for å sikre at sensitiv informasjon ikke kommer på avveie. Tildeling av brukerrettigheter er derfor et lederansvar. Det er systemansvarlig som har det daglige ansvaret for kontinuerlig ajourhold og for tildeling av brukerrettigheter.
Rolle:
|
Rettigheter:
|
Systemansvarlig
|
- Full søketilgang
- Registrere utvalg og medlemmer
- Opprette nye roller
- Registrere administrativ inndeling
- Tilgang til driftsfunksjoner
- Registrere personer
- Registrere i adresseregisteret
- Importering av filer
- Tildele roller
- Tilgang til alle logger
- Endre saksbehandler
- Registrere dokumentmaler
- Opprette tilgangsgrupper
- Eksportere filer
|
Superbruker
|
- Full søkertilgang relevant arbeidsted
- Ajourhold rolle mot bruker
- Autorisasjon mot operatør
- Bilagsregistrering
- Endre passord
- Inngang i modul uten pålogging
- Postjournal flytte til annet tiltak
- Tilgang Unique ansatt
|
Saksbehandler
|
- Ajourhold av journalnotat
- Ajourhold av spesialroller
- Ajourhold av tjenester
- Ajourhold brukers økonomi
- Ajourhold journalbegrunnelse
- Ajourhold roller mot bruker
- Blålysbegrunnelse
- Direkte tilgang word
- Ferdigstille dokument
- IPLOS
- Konstruer besøk
- Konstruksjon av tjenester
- Labark
- Medisin
- Medisin signatur
- Medisin rapporter
- Medisinutskrifter
- Ferdigbehandle elektroniske meldinger
- Oversikt hele journalen
- Oversikt plan/rapport
- Tilgang postjournal alle kategorier
- Elektroniske meldinger
- Postjournal begrenset innsyn
- Postjournal faglig
- Postjournal vederlag
- Rapporter brukermodul
- Registrering av utførte tjenester
- Reservasjoner
- Samtykke
- Sende melding: avviksmelding, forespørsel, helseopplysninger til lege, henvisning legemidelhåndtering, innleggelsesrapport og orientering dødsfall
- Utskrift plan/rapport
|
Helsefagarbeider
|
- Ajourhold av tjenester
- Ajourhold roller mot bruker
- Automatisk fordeling ukeplan
- Generere ukeplan
- Inngang i modul uten pålogging
- IPLOS registerkort
- Medisin (kvittering for gitt medisin)
- Medisin utskrifter
- Meldinger
- Oversikt plan/rapport
- Postjournal begrenset innsyn
- Postjournal faglig
- Rapport, usignerte rapporter
- Rapporter brukermodul
- Sende melding, forespørsel, innleggelsesrapport, legemiddelhåndtering og svar på forespørsel
- Tilgang avtalebok
- Tilgang fagmeny
- Tilgang postjournalmappe
- Tilgang saksmappe
- Utskrift plan/rapport
|
Assistent
|
- Ajourhold av tjenester
- Innlogging modul uten pålogging
- Konstruere besøk
- Medisin (med logg ved behov)
- Meldinger: Alle meldinger, meldingsboksene, meldingsmapper,
- Oversikt plan/rapport
- Postjournal begrenset innsyn
- Postjournal faglig
- Rapport, usignerte rapporter
- Tilgang fagmeny
- Tilgang postjournalmappe
- Tilgang saksmappe
|
2b) Roller
Rolle
|
Tilgang
|
Superbruker
|
Tilgang til alle relevante dokumenter organisatorisk
|
Saksbehandler
|
Tilgang til alle relevante dokumenter organisatorisk
|
Helsefagarbeider
|
Tilgang til alle relevante dokumenter organisatorisk
|
Assistent
|
Tilgang til alle relevante dokumenter organisatorisk
|
I tillegg er det mulig å opprette faste tilgangsgrupper ved for eksempel tverrfaglig samarbeid. 2c) Signering og digital signatur Alle elektroniske dokumenter skal være ferdigstilt av riktig saksbehandler, slik at det kan dokumenteres via logg hvem det er som har ferdigstilt dokumentet. Dersom dokumentet skal paraferes, skal dokumentet sendes til godkjenning til rette vedkommende før ekspedering. Paraferingen dokumenteres også via logging i systemet. Digitalt ekspederte dokumenter påføres følgende setning under saksbehandlers navn og tittel: Dokumentet er elektronisk godkjent og kan være uten underskrift. 2d) Kvalitetssikring Systemansvarlig har ansvar for systemet Visma profil. 1. Journalansvarlig har ansvar for kvalitetssikring og innhold i pasientjournal. 2. Saksbehandler har ansvar for at saksbehandling blir registrert på riktig måte og å ferdigstille dokumenter til arkiv Inngående dokument:
- Arkivansvarlig skanner inngående dokument via PixEdit og kvalitetssjekker dokumentet ved skanning før det blir tilgjengelig i importsentral i Visma Profil
- Ved importering av dokumenter sjekker vi pdf-filen på nytt, for å sikre kvalitet og riktig dokument
Saksbehandling:
- Sjekk at dokumentet er på riktig sak
- Sjekk tittel i henhold til regler
- Sjekk at dokumentet er lesbart
- Sjekk at eventuelle kopimottakere er satt på
- Journalføringsdato får automatisk dagens dato
2e) Registrering, journalføring og arkivering Utsendelse av post: Det er saksbehandler som ferdigstiller og sørger for utsendelse av papirpost Saksbehandlere ekspederer selv digital post via funksjonen SvarUt i profil. Mottak av post: Det er saksbehandlerne som registrerer mottatte søknader og fordeler dette på riktig saksbehandler. Skanning og/eller registering av inngående dokumenter utføres av skanningsansvarlig. Saksbehandler plikter å vurdere om dokumentene er arkivverdig post og plikter å sørge for at dokumentene blir registrert enten av skanningsansvarlig eller ved å registrere dokumentene selv. All registrering av mottatte dokumenter skal utføres i henhold til gjeldene registreringsregler for dokumenttype og kvalitetssikres av saksbehandler før journalføring. 2f) Rutiner som definerer ansvar for: Fordeling av dokumenter
- Ved registrering av inngående dokumenter fordeler saksbehandler direkte til saksbehandler.
Retting av registrerte journal- og arkivopplysninger
- Retting av uriktige journal- og arkivopplysninger gjøres under kvalitetssikring og journalføring av alle dokumenttyper eller snarest mulig etter at feil er oppdaget. Saksbehandler kan også rette uriktige journalopplysninger der de selv er saksansvarlige.
Ferdigstillelse av dokumenter
- Saksbehandler har ansvaret for å ferdigstille alle dokumenter de er ansvarlige for.
Vurdering av spørsmål vedrørende offentlighet og registrering av unntak for offentlighet og hjemmel for dette
- Malvik kommune praktiserer meroffentlighet. Offentlighetsvurderingen av inngående brev foretas av journalansvarlig. Hvis tvil, kontaktes den enkelte saksbehandler for bistand for avgjørelsen. Dokumenter som er vurdert unntatt offentlighet, påføres tilgangskode og korrekt hjemmel. Ved innsynsbegjæring i slike dokumenter avgjøres det i hvert enkelt tilfelle, om innsyn skal gis og/eller om eventuell sladding av deler av dokumentet skal utføres
2g) Prosedyre for registrering og arkivering til bruk dersom systemet er ut av drift Hvis systemet er ute av drift for kortere tid (2-3 dager), utsettes registreringen til systemet virker igjen. Hvis systemproblemene viser seg å bli langvarige (mer enn 3 dager), iverksettes journalføring i papirbasert journal, og dokumentene lagres kronologisk. Kun kopier deles ut til saksbehandlere. Både ut- og inngående brev produsert i denne perioden skannes inn når systemet er i drift igjen. Se egen mal for postjournal - manuell journalføring. § 3-4 - Oppbevaring og sikring av elektroniske arkivdokumenter Det skal utarbeides rutiner for organet som beskriver hvordan arkivdokumentene oppbevares og sikres, herunder: 4a) Lagringsmedier og arkivformat Det er kun arkivformat godkjent av Arkivverket som brukes profil Arkivverket har godkjent følgende formater:
- Tekstdokument med bilde eller grafiske objekt: ren tekst, xml, PDF/A
- Fotografi og bilde: TIFF eller JPEG
Ved avlevering og deponering til kommunalt arkivdepot skal alle elektroniske dokumenter være lagret i disse formatene. Malene i Profil for de ulike dokumenttypene bestemmer hvilke av disse formatene som brukes når. I grove trekk blir det slik: 1. Worddokumenter, regneark, powerpoint og lignende konverteres til PDF-A 2. Skannede dokumenter benytter seg av PDF-A format 4b) Elektronisk arkivering og arkivering på papir I et fullelektronisk arkiv som er Noark 5-godkjent, blir sakene kun arkivert og avlevert elektronisk. Rettsdokumentasjonen blir dermed tatt vare på elektronisk, og da er også skannede kontrakter og avtaler å betrakte som gyldige uten original underskrift. Alle avtaler og kontrakter skal skannes og journalføres. I tillegg oppbevares original i avtalearkivet på teknisk. 4c) Konvertering og papirkassasjon Tidspunkt for konvertering Saksbehandler journalfører hver dag dokumenter. Ved journalføring blir dokumentene umiddelbart automatisk konvertert til PDF/A format. Retningslinjer for kassasjon av mottatte papirdokument som er skannet og arkivert elektronisk Dokumentene blir lagt i arkivet i kjelleren og sortert etter dato. Makulering/destruksjon utføres etter deponering av arkivmaterialet til kommunalt depot. 4d) Periodisering og vedlikehold Malvik kommune skal fra 2020 følge kommunevalgperioden for periodeinndeling av sak/arkiv. Det vil være fireårsperioder for periodisering med mykt skille. Det varsles og avtales med kommunalt depot om planlagt periodisering og tidspunkt for deponering av elektronisk materiale, slik at dette kan skje umiddelbart etter periodisering er utført. For vedlikehold av den aktive basen og de historiske databasene er det utarbeidet backup rutiner: Alle våre data ligger på SAN(Storage Area Network) og vårt SAN er levert av HP og heter 3Par. Alle diskene er SSD (Solid State Disk) Diskene er satt opp med redundans slik at systemene lever videre om en disk går i stykker og kan skiftes under full drift. SSD diskene har ingen bevegelige deler og er ekstremt raske og driftssikre. Våre rutiner og praksis er i tråd med det som anbefales av våre leverandører og etter «beste praksis». 4e) Beskyttelse og informasjonssikkerhet Vi har tilgangsstyring i det elektroniske saksbehandlingssystemet, slik at ingen har tilgang til mer enn de har behov for i sitt arbeid. Vi har også backuper som sikrer at materialet ikke går tapt. Alle tilganger i Profil tildeles etter skriftlig bestilling fra nærmeste leder. Ved behov for utvida rettigheter skal dette også bestilles av leder. Da er leder ansvarlig for tilgangen som er tildelt. Når et dokument er ferdig blir der ferdigstilt av saksbehandler. Når det er ferdigstilt blir det journalført av arkiv og konvertert til pdf-fil. Da er det ikke mulig å gjøre endringen i dokumentet i ettertid. Når saksbehandler ekspederer dokumentet elektronisk blir det automatisk konvertert til pdf-fil med en gang. Vi logger inn i sakssystemet med singel-sign on, som sikrer at den som er logget på pc'n også er logget inn i Profil. Tiltak/rutiner papirdokumentasjon: Dokumentene blir lagt i arkivet i kjelleren og sortert etter dato. Makulering/destruksjon utføres etter deponering av arkivmaterialet til kommunalt depot. Papirdokumenter som inneholder sensitive opplysninger skal ikke blandes med annet avfall, men legges i spesialdunker for makulering/destruering av sensitiv dokumentasjon. Den enkelte saksbehandler er selv ansvarlig for at dokumenter som inneholder sensitive opplysninger behandles/oppbevares forsvarlig og utilgjengelig for uvedkommende, og makuleres umiddelbart når saker avsluttes. § 3-6 - Destruksjon av papirversjon etter skanning Sak- og arkivsystemet Profil 1) Vurdering og retningslinje for dokumenter som skal oppbevares på papir Riksarkivarens bestemmelser om destruksjon av papirversjon etter skanning i den løpende arkivdanningen (jf. Riksarkivarens forskrift § 3-6) sier at «Når arkivdokumenter på papir blir skannet i tråd med kravene i § 5-15, og de arkiveres elektronisk som ledd i den løpende arkivdanningen, kan papirversjonen av dokumentene destrueres. Arkivskaper har ansvar for å vurdere hvilke konsekvenser destruksjon vil kunne ha for juridiske rettigheter og plikter for organet selv eller for andre, og påse at behov for bevaring av originalmediet blir ivaretatt. Destruksjon må ikke skje dersom lovbestemte formkrav, for eksempel krav om håndskrevet signatur eller andre juridiske hensyn, krever at papirversjonen bevares. Det er ikke adgang til å destruere originaldokumenter som kommer inn under destruksjonsforbudet i § 8-7.» Elektroniske arkiv I elektroniske arkiv vil det i noen tilfeller være behov for å arkivere enkelte dokumenttyper i papirform, dette gjøres da i et støttearkiv. Informasjon om arkivering i papirform legges inn som en merknad på aktuell journalpost. S:\Felles\Arkiv\Arkivplan - elektronisk\Rutiner\Postmottak - papir - grovsortering, finsortering osv.doc Ordning i vedleggsarkivet: Dokumentene legges fortløpende etter saksnummer fra Profil Retningslinjer Retningslinjene skal sikre en forsvarlig oppbevaring av dokumenter som av juridiske eller andre grunner stiller krav til form og format, og som har betydning for Malvik kommune med tanke på sikret autentisitet. I tillegg til ordinære rutiner for å sikre dokumentenes autentisitet, skal retningslinjen være veiledende for om dokumenter som definert her kan oppbevares elektronisk, eller om det er andre forhold som tilsier at de også skal oppbevares i papirform. Kontrakter og avtaler I norsk rettspraksis er kontrakter og avtaler medieuavhengig, det vil si at det stilles ingen krav til format. Malvik kommune har imidlertid valgt arkivering i original form. Kontrakter og avtaler arkiveres elektronisk og skal i tillegg oppbevares i papirformat. Originaldokumentene oppbevares i avtalearkivet så lenge kontrakten/avtalen er gyldig og ev. i garantiperioden. Originaldokumentene kan kassasjonsvurderes etter dette. 2) Operatøransvar, arbeidsprosedyre og rutiner for kvalitetssikring ved skanning av innkomne papirdokumenter Sentralt arkivpersonale har operatøransvaret for skanningen av innkomne papirdokumenter. Saksbehandlere ved ytre enheter har tilsvarende ansvar for papirpost mottatt ved egen enhet. Etter at dagens post er arkivavgrenset og sortert, skannes og etterbehandles de arkivverdige dokumentene i skanner programmet PixEdit og lagres i PDF format i import sentralen før dokumentene registreres inn i Profil. Under registrering i Profil kvalitetssikres skanningen: - er alle mottatte dokumenter skannet og arkivert? - er alle sider kommet med i hvert dokument? - er skanningen lesbar og kvalitetsmessig god nok? - er det er samsvar mellom arkiverte dokumenter og registrerte opplysninger? |