Ved planalgt oppdatering fra et eksisterende system til et nyere system skal det gå melding om dette til både kommunens arkivenhet så vel som kommunens IT-enhet. Meldingen bør sendes i god tid før innkjøp av nytt system, slik at både arkiv og IT kan planlegge overgangen til nytt system, samt vurdere eventuelle fremtidige tiltak for å sikre at dokumentasjon skapt i systemet lar seg bevare. Ingen oppgradering skal gjennomføres før både arkiv og IT har svart at nytt system er vurdert og godkjent iht kommunens behov og arkivlovens krav. For systemer som ikke følger Noark-standard skal arkivenhet i samarbeid med IT etterprøve systemet i forhold til følgende krav i arkivloven: Arkivforskriftens §3-3: For systemer som ikke følger Noark-standard men som likevel produserer bevaringsverdige opplysninger, gjelder det at det skal være mulig å hente ut bevaringsverdige opplysninger fra systemer ved uttrekk, den dag systemet avsluttes. Leverandør bør foreslå hvordan systemet tilrettelegger for et fremtidig uttrekk. Riksarkivarens forskrift § 5-23: For systemer som ikke følger Noark-standard men likevel benyttes for å føre journal, bør det likevel være mulig å generere uttrekk som i størst grad følger spesifikasjonen i Noark-standarden. I praksis betyr dette at systemet både skal vurderes iht bevaring og kassasjon, samt at det i tilfeller hvor opplysninger skal bevares skal gjøres rede for hvordan disse er planlagt bevart.
|