Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Dokument og saksbehandling

Dokument - saksbehandling

Et dokument er første ledd i en saksbehandlingsprosedyre .

Arkivlovens § 2a. gir følgende definasjon av dokument:

"Ei logisk avgrensa informasjonsmengd som er lagra på eit medium for seinare lesing,lyding,framsyning eller overføring"

Det er innholdet av henvendelsen som avgjør journalføringsplikten, ikke hvordan eller hvilke medium et dokument er mottatt.

Et dokument med arkiv-verdi innhold skal alltid knyttes til ei sak.

Ei sak består av ett eller flere dokument.

Dokument-/ postbehandling er første leddet i arkivdanningsprosessen

Post- og saksbehandlingsrutiner bidrar til å sikre god kvalitet på arbeids- og informasjonsflyten.

Dokumentets vandring gjennom alle ledd i en offentlig forvaltning, fra registring - saksbehandling - arkiv, krever rutiner for å sikre den nødvendige dokumentasjon til enhver tid.

Laster...