Øvre Eiker kommune er definert som ett organ etter forskrift for offentlig arkiv § 1
Arkivtjenesten i Øvre Eiker kommune er organisert som en felles sentral arkivtjeneste som skal dokumentere politisk og administrativ saksbehandling i kommunen. Sentralarkivet fungerer som en arkivskaper med en felles postjournal og ett felles elektronisk saksarkiv for hele kommunen. Alle utenom to av kommunens fagsystem har også elektronisk arkiv. Unntakene er: Elevarkivet til voksenopplæringen. Dette gjelder den administrative delen av elevmappene, all saksbehandling er fullelektronisk og ligger i ePhorte Brukermappene til Familiesenteret - det som ligger i fagsystemet CGM helsestasjon, altså pasientjournalen. Sentralarkivet journalfører all post i det generelle sak/arkivsystemet ePhorte og i Profil som er fagsystemet til helse- og omsorgsseksjonen. All post åpnes ved sentralarkivet og det som skal journalføres i andre fagsystem sendes til avdelingene for skanning og journalføring. Dette gjelder post til
- Barnevertjenesten
- PPT
- Helsestasjonen
- NAV-kommune
Det organisatoriske ansvaret for klientarkivene ligger hos kommunalsjef. For de seksjonene som har virksomhetsledere ligger ansvaret hos virksomhetsleder. Kommunen skal ha en arkivplan som gjelder for hele kommuneadministrasjonen |